ارتباطات یک مهارت اساسی در زندگی است. روشی است که ما می آموزیم، دوست می شویم و نتایج موفقیت آمیز در زندگی بدست می آوریم. برقراری ارتباط (Communication) عبارت است از، بیان افکار و ایده‌ها به‌طور مؤثر با استفاده از مهارت‌های ارتباطات مکتوب و شفاهی در شکل‌ها و زمینه‌های متفاوت.

افراد  با توانایی ارتباطی ضعیف دارای دشواری در توضیح افکار خود هستند و یا نمی توانند شیوه صحبت کردن را متناسب با اوضاع تغییر دهند. این مشکلات زبان گفتاری نیز بر توانایی زبان نوشتاری آنها تأثیر خواهد گذاشت.

در اختیار داشتن مجموعه ای از مهارت های مناسب زبان شفاهی را می توان به عنوان یک مهارت اساسی در زندگی امروزی توصیف کرد. والدین باید در سالهای اولیه، آموزش مهارتهای ارتباطی ابتدایی به فرزندان خود را شروع کنند و همگام با رشد تقویت این مهارت ها را ادامه دهند. فرض اینکه بچه ها ممکن است مهارت های ارتباطی مناسبی را یاد بگیرند، بدون راهنمایی والدین می تواند یک اشتباه بزرگ باشد.

به دلایل زیر مهارت های ارتباطی در رشد کودک مهم است:

  • آموزش مهارتهای ارتباطی مؤثر به کودکان به آنها کمک می کند تا خود را به روشنی بیان کنند و احساسات خود را به شیوه بهتری انتقال دهند.
  • مهارت های ارتباطی می تواند یادگیری و تبادل معنادار اطلاعات با دیگران را تسهیل کند.
  • برقراری ارتباط خوب ضریب هوشی کودک شما را با کمک به او در برقراری روابط صحیح در طول تعامل با افراد دیگر تقویت می کند.
  • کودکی که بتواند ارتباط کلامی را به درستی برقرار کند، می تواند در ایجاد ارتباطات کتبی نیز راحت باشد و احتمالاً به او کمک می کند تا به صورت علمی بهتر عمل کند.
  • کودکان دارای مشکلات ارتباطی ممکن است دچار اختلالات رفتاری مانند افسردگی، ترک اجتماعی یا عزت نفس پایین شوند.

چرا کودکان دربرابرارتباطات مؤثر مقاومت می کنند؟

عوامل زیادی وجود دارد. به عنوان مثال، به گروهی از نوجوانان نگاه کنید، معمولاً آنها را در تلفنهای خود مشاهده خواهید کرد. بعضی اوقات آنها به طرز حیرت انگیزی در حال ارسال پیامک به دوستان خود هستند که در یک اتاق هستند! آنها از متن و از فناوری، نسبت به صحبت کردن چهره به چهره، راحت تر استفاده می کنند.

بعضی اوقات بچه ها الگوهای بالغ ندارند تا به آنها نشان دهند که چگونه شنونده خوبی باشند و مکالمه های موثر و سالم داشته باشند. بسیاری از دانش آموزان دارای اختلالات گفتاری یا ارتباطات با دیگر هستند که ممکن است مانع از توانایی آنها در صحبت کردن و گوش دادن موثر شود. تقویت مهارت ارتباطی یک از اصلی ترین ارکان در موفقیت و رضایتمندی در زندگی و حرفه است و باید از کودکی به آن توجه شود.