راه نجات ایرانمان، تربیت مناسب نسل آینده

خوانده هایم، یافته هایم و راهکارهایم برای پرورش نسلی سالم، توانمند و خردمند

۱۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

بازی ها و فعالیت های تقویت کننده ارتباط موثر در کودکان

 

برخی مهارتهای اساسی ارتباطی که یک کودک باید بداند عبارتند از:

  • کودکان باید در حین صحبت با شخصی که در حال گفتگو است، ارتباط چشمی برقرار کنند. این نشانه علاقه و احترام است.
  • بچه های شما بهتر است یاد بگیرند که به درستی و واضح صحبت کنند. بچه ها باید آموزش ببینند با استفاده از تلفظ صحیح و دستور زبان درست صحبت کنند و با عجله صحبت نکنند.
  • والدین بهتر است به فرزندانشان یاد دهند که مکالمه را قطع نکنند و هروقت خواستند، صحبت نکنند. آموزش این رفتار و تشویق خودکنترلی ضروری است.
  • والدین بهتر است رفتار گوش دادن مناسب را آموزش دهند تا بچه ها یاد بگیرند که با دقت گوش کنند و به موقع جواب دهند.
  • بهتر است والدین، هنر ورود مودبانه به مکالمه در حال انجام را که شامل سلام و احوالپرسی فرد با لبخند و دلگرم کننده است، به فرزندانشان نشان دهند.
ادامه مطلب...
۲۹ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۹:۰۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
افلیا فصیحی

سواد ارتباطی

ارتباطات یک مهارت اساسی در زندگی است. روشی است که ما می آموزیم، دوست می شویم و نتایج موفقیت آمیز در زندگی بدست می آوریم. برقراری ارتباط (Communication) عبارت است از، بیان افکار و ایده‌ها به‌طور مؤثر با استفاده از مهارت‌های ارتباطات مکتوب و شفاهی در شکل‌ها و زمینه‌های متفاوت.

افراد  با توانایی ارتباطی ضعیف دارای دشواری در توضیح افکار خود هستند و یا نمی توانند شیوه صحبت کردن را متناسب با اوضاع تغییر دهند. این مشکلات زبان گفتاری نیز بر توانایی زبان نوشتاری آنها تأثیر خواهد گذاشت.

ادامه مطلب...
۲۷ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۹:۲۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
افلیا فصیحی

نکات کلیدی برای کمک به فرزند شما در تقویت سواد عاطفی

 

  • احساسات فرزندتان و واکنشهای احساسی آنها را بپذیرید. فوراً قضاوت نکنید، انتقاد یا نفی کنید که کودک شما چه احساسی دارد. احساسات را برای آنها بیان کنید و مواردی از این قبیل را بگویید: "اوه ، واقعاً ناامیدکننده است ،" یا ، "چقدر دوست داشتنی! می توانم حس کنم که چقدر هیجان زده هستی."
ادامه مطلب...
۲۳ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۸:۳۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
افلیا فصیحی

چگونه می توان سواد عاطفی را تقویت کرد؟

اولین مرحله در تقویت سواد عاطفی این است که کودک راحت  بتواند در مورد احساسات خود به کاوش و بحث بپردازد. تمرینات برای بهبود چنین مهارتی، در ابتدا می تواند به سادگی اظهاراتی مانند "من خوشحال هستم" یا ".... باعث ناراحتی من می شود" باشد.  با افزایش اعتماد به نفس و شایستگی کودک، این موارد پس از گذشت زمان قابل گسترش و توسعه هستند.

ادامه مطلب...
۲۲ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۸:۱۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
افلیا فصیحی

سواد عاطفی 1

 

در تعریف سوم سواد از دیدگاه یونسکو خواندیم که یونسکو دوازده نوع سواد معرفی کرد. اولین سواد، سواد عاطفی است. سواد عاطفی، یعنی برخورداری از این قدرت که از احساسات و عواطف خود به گونه‌ای استفاده کنیم که قدرت شخصی ما را افزایش دهد و کیفیت زندگی ما و مهم‌تر از آن، اطرافیانمان را بهبود بخشد. سواد عاطفی به ما کمک می‌کند تا احساسات و هیجانات را به نفع خود به کار گیریم و نگذاریم علیه ما وارد میدان شوند.

ادامه مطلب...
۲۱ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۸:۱۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
افلیا فصیحی

فقر نظام آموزش و پرورش کشور

 

مشکلات و ضعف‌های بسیاری در سیستم آموزش و پرورش کشور و در رابطه با اقشار و مسائل متفاوت آن وجود دارد؛ از جمله بحث کتاب‌های درسی، محیط آموزشی، معیشت معلمان، تعامل با خانواده‌ها و... که بسیار گسترده است و بی شک ضعف در برنامه ‌ریزی برای هر کدام از آن‌ها بر سایر مسائل هم تاثیر گذار است.

سعی کردم با جستجویی کلی برخی از سرفصل های این مشکلات را دربیاورم، هرچند که خودم مستقیما مدت 8 سال است که مستقیما با سیستم آموزشی کلنجار می روم. از زمانی که 2 سال به دنبال مهد کودک و 2 سال به دنبال مدرسه گشتم. با کلی مطالعه و بررسی و تحقیق، اینقدر ضعف دیدم که حتی به فکر تحصیل خانگی (Home Schooling) افتادم. چیزی که عملا امروز با آمدن «کرونا» اتفاق افتاد. واقعا در مورد تجربیاتم می توانم کتاب بنویسم.

به هرحال آنچه در ادامه می خوانید، بررسی ای کلی با استفاده از تجارب معلمان، خانواده‌ها و دانش آموزان و استفاده از نظرات کارشناسان حوزه آموزش است که ۷ مورد از اساسی‌ترین مشکلات نظام آموزش کشور که مستقیما بر دانش آموزان تاثیر می‌گذارد و آن‌ها را از مدرسه فراری می‌کند ارائه می دهد:

حجم بالای کتاب‌های درسی

عدم جذابیت محیط مدرسه و کلاس

برخورد نامناسب معلمان

شروع کلاس‌ها در صبح زود

آموزش در فضایی پر  از استرس

نبود آموزش برای مهارت‌های زندگی

برخورد یکسان با دانش آموزان بدون در نظر گرفتن تفاوت‌های ذاتی

کلا من نمی دانم در نظام آموزش و پرورش ایران چه اتفاقی می افتد، غیر از تغییر نظام تحصیلی و تغییر کتاب ها هر چند وقت یک بار. نه تحقیقی نه بروزرسانی ای. حداقل 8 سال است که موقع آلودگی هوا، مدارس را تعطیل می کنند، موقع برف مدارس را تعطیل می کنند، موقع .... مدارس را تعطیل می کنند و حالا هم که با وجود کرونا نزدیک به سه ماه است که کلا تعطبل کرده اند. به قدری مدیریت قوی است که هیچ راهکاری، هیچ رویکردی برای آموزش و حتی تقویم آموزشی ندارند. چیزی به نام آینده پژوهی و نیازسنجی در این نظام وجود ندارد. بعد از دو ماه سامانه شاد را با هزار دنگ و فنگ راه انداختند که نصف جمعیت دانش آموز نمی توانند استفاده کنند و تعدادی که می توانند هم به قدری کند است که کاربردی ندارد. هر مدرسه ای برای خودش سیستمی پیش گرفته و همه فقط دارند، سعی می کنند، سال تحصیلی را به هر ترتیبی شده به پایان برسانند. آخرش هم یک ارزشیابی فرمالیته. می مانند دانش آموزان، معلمان و والدینی خسته و عصبی و مشتی درس های رسمی که نصفه و نیمه باقی ماند.  

اینجاست که بعد از ماه ها تعطیلی و به دوش کشیدن بار آموزش همه چیز، از ریاضی و فارسی و علوم گرفته تا قرآن و هدیه های آسمانی و اجتماعی، حتی کامپیوتر و ورزش و صد البته لگو با قاطعیت می گویم که نه تنها آموزش های رسمی مان برای آینده کافی نیست بلکه جای خالی مهارتهای زندگی و ضروری برای موفقیت و کار در آینده به شدت خالی است. در دنیایی که با یک حرکت، کل جهان از حرکت ایستاد و زمانی که شروع به حرکت نماید با سرعتی شتاب گیرنده به جلو خواهد رفت.

بچه های ایرانی، دانش آموزان و جوانان ایرانی کجای این چرخ گردون هستند؟ آیا باید در سیستم فعلی دست و پا بزنند و بعد از سال ها تحصیل، رنج بیکاری و بی انگیزگی را تحمل کنند یا اینکه برای رفتن و استفاده از امکانات بهتر، رنج و فشارهای مالی و روحی و روانی.

اینجاست که نقش ما والدین، معلممهندس یا مدیر و . . . پررنگ می شود. ما که تهش را به اشکال مختلف موفق و ناموفق دیده ایم. نباید به هر دلیلی مرعوب هرچه هست بشویم بلکه دنیایی که شایسته بچه هایمان و ایرانمان هست را بسازیم.

الان وقتشه!

۱۷ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۵:۵۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
افلیا فصیحی

تعاریف سوم و چهارم سواد از دیدگاه یونسکو

همانطور که در پست تعریف سواد از دیدگاه یونسکو به اولین و دومین تعاریف سواد از دیدگاه یونسکو پرداختیم. براساس تعریف دوم، در مورد ضرورت یادگیری زبان انگلیسی و کامپیوتر گفتیم. حالا سراغ تعریف سوم و در نهایت جدیدترین تعریف خواهیم رفت.

ادامه مطلب...
۱۶ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۹:۱۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
افلیا فصیحی

یادگیری کامپیوتر در کودکان

 

همانطور که در پست تفاوت نسل ها و تاثیر آن بر نیازهای موفقیت گفتم، فرزندان ما نسل Z از طبقه بندی جهانی نسل ها هستند. متولدین دهه های 80 و 90 که با حضور کامپیوتر در خانه ها، موبایل و شبکه های اجتماعی در جیب و زندگی والدینشان به دنیا آمده و بزرگ می شوند. درست است که این کودکان چشم و گوششان با موبایل و لپ تاپ و انواع اپلیکیشن ها آشناست، اما لزوما سواد کامپیوتر نداشته و تاثیر این ابزار در عین مثبت بودن می تواند بسیار مخرب هم باشد.

یادم می آید، مزدا 3، 4 ساله بود که آشنایی ازش پرسید: « سواد داری؟» او گفت:« سواد ندارم ولی بلدم دانلود کنم.» شاید مصداق کامل یک دهه نودی.

ادامه مطلب...
۱۵ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۷:۴۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
افلیا فصیحی

تفاوت نسل ها و تاثیر آن بر نیازهای موفقیت

 

لازم است ابتدا در مورد تقسیم بندی نسل ها، توضیح کوتاهی بدهم. این تقسیم بندی به شناخت خصوصیات، شرایط محیطی و تاریخی و توانایی های هر نسل کمک می کند. به تبع آن در هر مقطع زمانی، نیازهایی که باید برآورده شوند، شناسایی می شوند. متولدین سالهای 1965 تا 1980 (حدودا 1344 تا 1359) نسل ایکس (Generation X)، متولدین سال های 1981 تا 1996 (حدودا 1360 تا 1375) نسل وای (Generation Y) یا (Millennials) و متولدین سال های 1997 تا اوایل 2010 (1376 تا اوایل دهه 1390) نسل زِد (Generation Z) می باشند. به عبارت دیگر، نسل X، دهه های 40 و 50، نسل Y، دهه های 60 و 70 و نسل Z، دهه های 80 به بعد هستند. البته به دلایل اجتماعی و تاریخی تفاوت های متولدین دهه ها در کشور ما، تفاوت های فاحشی با یکدیگر دارد. اما در سیستم جهانی، تقسیم بندی نسل ها به شکل گقته شده است.

ادامه مطلب...
۰۷ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۶:۵۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
افلیا فصیحی

مقاومت در یادگیری زبان در کودکان

 

کودکان وقتی از همان ابتدای زندگی در معرض زبان یا اصوات مختلف قرار می گیرند، به راحتی آن را جذب می کنند. همه چیز برایشان جدید است و میل به یادگیری، شدید. بنابراین غنی سازی محیط با منابع مناسب و درست، بسیار به توانمندی آنها در بزرگسالی کمک می کند. بنابراین، وقتی از ابتدا گوششان با انگلیسی آشنا است، حالا بوسیله موزیک، کارتون یا صحبت والدین، بعدها با شروع آموزش های رسمی، با آن مانند یک چیز جدید برخورد نمی کنند و برایشان عادی است. در حالیکه کودکانی که اصلا آشنایی ندارند، به دلیل جدید بودن کلمات و عدم فهم آن ها و سختی در بیان و . . . ممکن است، در برابر یادگیری مقاومت نشان دهند. مثلا کودکان 6 سال به بالا که دائم فیلم یا کارتون فارسی دیده اند. حال اگر یکدفعه برایشان کارتون انگلیسی بگذارید، قطعا تقاضای فارسی آن را خواهند داشت. چه باید کرد؟

ادامه مطلب...
۰۴ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۷:۲۶ ۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
افلیا فصیحی