اولین مرحله در تقویت سواد عاطفی این است که کودک راحت بتواند در مورد احساسات خود به کاوش و بحث بپردازد. تمرینات برای بهبود چنین مهارتی، در ابتدا می تواند به سادگی اظهاراتی مانند "من خوشحال هستم" یا ".... باعث ناراحتی من می شود" باشد. با افزایش اعتماد به نفس و شایستگی کودک، این موارد پس از گذشت زمان قابل گسترش و توسعه هستند.
متخصصان آموزشی و اجتماعی بهتر است به کودکان در تقویت سواد عاطفی با استفاده از فعالیت هایی با اهداف زیر، کمک کنند.
- همکاری کودک را با دیگران ارتقا دهید؛
- موقعیت هایی را برای کودکانی ایجاد کنید که روابط متقابل اجتماعی با سایر کودکان / افراد داشته باشند و این امر به ایجاد عزت نفس کودک کمک می کند.
- الگوسازی رفتار اجتماعی مؤثر؛
- استفاده از موقعیتهای فرضی برای ترغیب کودکان به بحث در مورد احساس دیگران.
مهارت های هوش هیجانی و به تبع آن سواد عاطفی آموختنی است و والدین بهترین افرادی هستند که می توانند آنها را به فرزندان خود آموزش دهند.
پنج جنبه اصلی از هوش هیجانی وجود دارد که با آموزش و تقویت، منجر به سواد عاطفی در کودکان می شوند. این موارد توسط دانیل گلمن در کتاب جذاب خود "هوش هیجانی" مشخص شده است.
- شناخت احساسات: کودک احساساتی را که تجربه می کند، تشخیص می دهد.
- مدیریت احساسات: کودک وقتی احساس اضطراب یا ناراحتی می کند، راه های بازیابی اطمینان خاطر خود را می داند.
- خود انگیزشی: کودک بیش از اینکه تحت کنترل احساسات باشد، مسئولیت احساسات خود را می پذیرد.
- همدلی: کودک از آنچه شخص دیگر احساس می کند، آگاه است.
- مدیریت روابط: کودک قادر به ایجاد روابط با دیگران است.
برخی از کودکان به طور غریزی با احساسات و عواطف خود ارتباط دارند و آماده هستند تا راحت تر با موقعیت های جدید / متفاوت/افراد کنار بیایند. دیگران ممکن است کمی بیشتر به کمک نیاز داشته باشند.
سواد عاطفی در همه کودکان باید پرورش داده شده، پشتیبانی و تشویق شود، بنابراین با "صحبت کردن و آموزش" ، فرزند خود را برای ابراز مناسب خود توانمند می سازید، تا با موفقیت رشد کنند.