برخی مهارتهای اساسی ارتباطی که یک کودک باید بداند عبارتند از:

  • کودکان باید در حین صحبت با شخصی که در حال گفتگو است، ارتباط چشمی برقرار کنند. این نشانه علاقه و احترام است.
  • بچه های شما بهتر است یاد بگیرند که به درستی و واضح صحبت کنند. بچه ها باید آموزش ببینند با استفاده از تلفظ صحیح و دستور زبان درست صحبت کنند و با عجله صحبت نکنند.
  • والدین بهتر است به فرزندانشان یاد دهند که مکالمه را قطع نکنند و هروقت خواستند، صحبت نکنند. آموزش این رفتار و تشویق خودکنترلی ضروری است.
  • والدین بهتر است رفتار گوش دادن مناسب را آموزش دهند تا بچه ها یاد بگیرند که با دقت گوش کنند و به موقع جواب دهند.
  • بهتر است والدین، هنر ورود مودبانه به مکالمه در حال انجام را که شامل سلام و احوالپرسی فرد با لبخند و دلگرم کننده است، به فرزندانشان نشان دهند.

چند فعالیت جالب و بازی های ارتباطی برای بچه ها می توانند:

1. تلفن بازی

این بازی محبوب و سرگرم کننده، به مهارت های خوب گوش دادن در بچه ها کمک می کند. بچه ها، از همه گروه های سنی بازی می کنند. همچنین می توانید اعضای دیگر خانواده را نیز به بازی  بگیرید. بگذارید همه در یک دایره اندازه کافی بزرگ می نشینند تا به راحتی بتوانند در گوش هم زمزمه کنند. از یک کودک شروع کنید که پیامی را به گوش بازیکنی که در سمت راست نشسته است نجوا خواهد کرد، سپس نفر بعدی، آن را در گوش همسایه خود زمزمه می کند تا اینکه همه افراد در این حلقه به نوبه خود قرار بگیرند. می توانید با یک پیام ساده شروع کنید و به آرامی به جملات پیچیده تر برسید.

2. مسیریابی

فعالیت های ارتباطی غیر کلامی برای بچه ها می تواند شامل این بازی ساده باشد. از کودک خود بخواهید که مسیرهای مربوط به فروشگاه یا پارک موردعلاقه خود را بنویسد. سپس به همراه فرزند خود به دنبال آن دستورالعمل های مکتوب بروید تا به آن مکان برسید. در راه ، به او کمک کنید تا درک کند که چگونه می تواند آن را بهتر کند، یا چه مواردی را اضافه کند که می تواند مسیر را دقیق تر کند.

3. نمایش و تعریف

نمایش و گفتن فعالیت، می تواند یک بازی ارتباطی کلامی لذت بخش برای بچه ها باشد. به کودک خود مبحثی مانند میوه مورد علاقه خود، یک کتاب مورد علاقه یا یک سفر را پیشنهاد بدهید. از او بخواهید که آیتم مربوط به موضوع را به نمایش بگذارد ویا از او بخواهید که درباره آن پنج خط صحبت کند. این فعالیت می تواند به تقویت اعتماد به نفس، واژگان و فصاحت کودک شما کمک کند.

4. داستان پردازی تصویر

قصه گویی تصاویر می تواند یک فعالیت بسیار جالب باشد، زیرا بچه ها دوست دارند داستان بگویند. مجموعه ای از عکس ها را به کودک خود ارائه دهید. از او بخواهید که آنها را به ترتیب منطقی مرتب کند و داستانی از آن بسازد. از طرف دیگر، می توانید فقط یک تصویر به او پیشنهاد دهید و از او بخواهید چیزهایی را که در تصویر درک می کند مانند مناظر، افراد، رنگ ها و سایر جزئیات را توصیف کند.

5. ارائه

این فعالیت مهیج نه تنها باعث تقویت مهارت های زبان شفاهی کودک شما می شود بلکه به او کمک می کند تا در صحبت های عمومی راحت باشد. می توانید موضوعات مختلفی را از قرائت شعر مورد علاقه تا بیان نظرات وی در مورد موضوعاتی مانند فوتبال، مدرسه، صرفه جویی در مصرف آب، بازیافت و . . . پیشنهاد دهید. از او بخواهید یک ارائه کوتاه برای جمع خانواده، تهیه کند.

6. بداهه گویی

گفتار خارج از ذهن یا بداهه بخش مهمی از ارتباط شفاهی را تشکیل می دهد و می تواند برای گسترش مهارت های ارتباطی مورد استفاده قرار گیرد. بداهه گویی می تواند به کودک شما در فکر کردن سریع کمک کند و اینکه ایده های مبتکرانه خود را به درستی و با دقت بیان کند. این فعالیت ممکن است به درستی او را برای آینده شغلی خود نیز آماده کند. چند موضوع جالب توجه انتخاب کنید و روی چند کاغذ بنویسید. ازکودک خود بخواهید که یکی را انتخاب کند و در مورد موضوع انتخاب شده برای چند دقیقه صحبت کند.

7. پانتومیم

این فعالیت جالب برای کمک به بچه ها برای درک چهره های مختلف صورت، سیگنال ها، وضعیت بدن در هنگام برقراری ارتباط عالی است. اینها نشانه های ارتباط غیر کلامی است که مکمل ارتباط کلامی هستند. کارتهایی  به کودک خود بدهید که احساسی خاص مانند عصبانیت، غمگین، بی حوصله، خسته یا خوشحال را به تصویر بکشد و به او اجازه دهید تا آنها را پانتومیم کند. بچه های شما همچنین می توانند احساسات متفاوتی را که احتمالاً در شرایط عادی تجربه می کنند را نیز بازی کنند.

8. 20 سوالی

20 سوالی، بازی فوق العاده ای است که توانایی فرزند شما را در تدوین و سؤال مستقیم فراهم می کند. از بچه ها بخواهید که در یک حلقه جمع شده و یک کودک در مرکز حلقه بایستد. بچه وسط باید به مکانی معروف یا شخصیت شناخته شده فکر کند. بچه های دیگر گروه باید با پرسیدن مجموعه ای از 20 سؤال آن را تشخیص دهند. کودک می تواند تنها با گفتن بله یا خیر پاسخ دهد. در صورت عدم موفقیت حدس زدن گروه، کودک برنده اعلام می شود.

9. شی را شناسایی کنید.

شما ممکن است برای بازی در این بازی به 4 -5 کودک نیاز داشته باشید. چشم یکی از بچه ها را ببندید و بقیه بازیکنان یک شی را انتخاب می کنند که می توان برای شناسایی آسان آن را بطور دقیق توصیف کرد. هر بازیکن به نوبه خود توصیفی از ویژگی های شی انتخاب شده را انجام می دهد. کودک چشم بسته ممکن است سؤالات دیگری را به عنوان نشانه درخواست کند.

10. تغییر رهبر

این بازی می تواند یک ابزار آموزشی عالی برای آموزش بچه ها برای شناخت شاخص های زبان بدن باشد. یک کودک را به عنوان رهبر انتخاب کنید که ممکن است اقدامات خاصی مانند لگد زدن به پاهایش یا کف زدن انجام دهد. بچه های دیگر مجبورند از اقدامات او تقلید کنند. رهبر ممکن است با لبخند زدن یا چشمک زدن به او، کودک دیگری را به عنوان رهبر انتخاب کند. بچه های دیگر باید رهبر جدید را تشخیص دهند و سپس اقدامات او را تکرار کنند.