سواد مالی، توانایی درک و به کارگیری مهارتهای مختلف مالی از جمله مدیریت مالی شخصی، بودجه بندی و سرمایه گذاری است. سواد مالی به افراد کمک می کند تا خودکفا شوند و بتوانند به ثبات مالی دست یابند.

سواد مالی توانایی درک و استفاده صحیح از مهارت های مدیریت مالی است.

برنامه ریزی مؤثر مالی، مدیریت صحیح بدهی، محاسبه دقیق بهره و درک ارزش زمانی پول از خصوصیات سواد مالی است.

اصول اولیه سواد مالی شامل یادگیری نحوه بودجه بندی، پیگیری هزینه ها، به طور مؤثر پرداخت بدهی و برنامه ریزی صحیح برای بازنشستگی است.

بی سوادی مالی باعث می شود افراد تصمیم های مالی ضعیفی بگیرند و قربانی سوء استفاده های مالی شوند.

در اینجا پنج مفهوم کلیدی برای بهبود سواد مالی شما ارائه می شود. تسلط بر این جنبه ها همیشه آسان نخواهد بود، اما با کمی تمرین، برای یک عمر مفید خواهد بود.

1. مبانی بودجه بندی

ایجاد و حفظ بودجه یکی از اساسی ترین جنبه های کنترل منابع مالی شما است. در این عصر مدرن، با کمک وب سایت ها و برنامه های مختلفی امکان پذیر است. مهم نیست که ریاضیات شما خوب نیست، به لطف این ابزارهای کاربرپسند، همه می توانند امور مالی خود را پیگیری کنند. هنگامی که به درستی مورد استفاده قرار بگیرند، شما را درمورد اینکه پول شما واقعاً کجا می رود، مطلع می سازند. بدون پیگیری بودجه، دشوار است که بدانید که پول شما از کجا می آید و به چه سمت دیگری می رود، بنابراین تسلط بر مبانی بودجه بندی جایی است که هر فرد تازه کار مالی باید آغاز کند.

2. درک نرخ بهره

درک مفاهیم مختلف مانند بهره مرکب مهم است. چرا؟ نه تنها می تواند به شما در صرفه جویی بیشتر کمک کند، بلکه می تواند تفاوت بین وام گرفتن مبلغ ناچیز و بازپرداخت بسیار بیشتر در سالهای آتی را نشان دهد.

3. صرفه جویی

بدیهی است صرفه جویی از جنبه های مهم حفظ وضعیت مالی سالم است. اما، اکثر افراد این جنبه را به اندازه ای که باید در اولویت قرار نمی دهند. نادیده گرفتن مواردی مانند بازنشستگی بسیار آسان است زیرا در آینده بسیار دور به نظر می رسد. یادگیری زود هنگام پس انداز به شما در کسب دانش و تمرین مهارتهایی که در کل زندگی خود استفاده خواهید کرد کمک می کند.

4. تله چرخه اعتبار-بدهی

از دست دادن اعتبار بسیار آسانتر از به دست آوردن آن است و بسیاری از افراد درک نمی کنند که از بین بردن اعتبارشان چقدر آسان است و بازیابی اعتبار قبل از اینکه خیلی دیر شود چقدر دشوار است. به همین دلیل کسب دانش در مورد بدهی بسیار مهم است. اگر به درستی مدیریت شود، اعتبار می تواند ابزاری بسیار مفید باشد. تصمیم گیری های عجولانه در هنگام جوانی می تواند باعث هزینه های دوران بزرگسالی گردد، بنابراین مهم است که مفاهیم و ابزارهای کسب اعتبار مسئولانه را بیاموزید.

5- مشکلات سرقت هویت و ایمنی مالی

در این عصر مدرن، سرقت هویت بیش از هر زمان دیگری رواج دارد. از آنجا که همه چیز دیجیتالی است و تقریباً همه افراد یکبار در زندگی خرید آنلاین کرده اند، اطلاعات مالی شما نسبت به کلاهبرداری آسیب پذیرتر است. درک این مفهوم ، همراه با اقدامات پیشگیرانه، مانند محافظت از رمز عبور و محدود کردن میزان اطلاعاتی که به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می شود، می تواند کلید حفظ حساب های شما باشد و یا برعکس، می تواند به ویرانی مالی منجر شود. در حالی که این علم تضمین کننده نیست (مردم می توانند ایمن باشند و هنوز هم همه چیز اتفاق می افتد)، برای جلوگیری از تهدیدهای موجود ، مهم است که از وضعیت مالی خود محافظت کنید.

اهمیت سواد مالی برای کودکان

سواد مالی برای کودکان به همان اندازه ی بزرگسالان، مهم است. در واقع، بسیاری معتقدند که حتی بسیار مهمتر است و انکار آن دشوار است. اگر کودکی بتواند از راه صحیح، مدیریت امور مالی را برای کل زندگی خود آموزش ببیند، مسیری طولانی برای تأمین امنیت آینده کودک طی می شود. آموزش فرزندان برای سواد مالی به آنها کمک می کند تا درک کنند که چگونه در حین رشد، پول را مدیریت کنند. خرج خردمندانه به یک عادت تبدیل می شود  و برای همه افراد مهم است ، بدون توجه به پیش زمینه آنها.