چرا سواد فرهنگی مهم است؟

سواد فرهنگی هم برای افراد و هم برای جامعه ای که در آن زندگی می کنند، مهم است.

به عنوان یک فرد، سواد فرهنگی به شما کمک می کند تا با افراد با پیشینه های مختلف ارتباط برقرار کنید. به شما کمک می کند تا یک دیدگاه فرهنگی مهم داشته باشید، به خصوص اگر شما بخشی از "فرهنگ غالب" هستید. به جای اینکه اعتقادات و شیوه های فرهنگی خود را بطور کامل درنظر بگیرید و آنها را "عادی" بدانید، می توانید آنها را در عمق فرهنگ های دیگر دیده، آن ها را ارزیابی کرده و نقاط قوت و محدودیت های آنها را بیایید. سواد فرهنگی همچنین به شما در توسعه مهارتهایی مانند ارتباط و خوداندیشی کمک می کند. سواد فرهنگی به جامعه ای که در آن زندگی می کنید، کمک می کند. تعصب و نابرابری مبتنی بر فرهنگ را کاهش می دهد و ارزش تنوع را بالا می برد و مشارکت در اقدامات اجتماعی آن جامعه از جمله دسترسی به مؤسسات و خدمات را افزایش می دهد.

به عنوان مثال ، وقتی افراد باسواد فرهنگی در مؤسساتی مانند دانشگاه ها یا سازمان های دولتی تأثیر می گذارند ، می توان اطمینان حاصل کرد که افراد با همه زمینه های فرهنگی قادر به مشارکت عادلانه در آموزش و خدمات هستند.

داستان سواد فرهنگی از حدود 20 سال پیش شروع شد، که یک استاد 84 ساله سابق ادبیات انگلیسی، ای.دی. هیرش به عنوان مدرس دانشگاه در ریچموند، ویرجینیا کار می کرد. هیرش نگرانی را در مورد شاگردانش کشف کرد، به ویژه کسانی که از پیشینه فقیرتری برخوردار بودند.

وقتی کسانی که فاقد دانش فرهنگی هستند و خود را در گفتگو درباره تاریخ یا هنر می بینند، احساس گم شدن می کنند.

هیرش به تعریف مهمترین دانش پایه ای مورد نیاز پرداخت که «نبابدهای فرهنگی» تبدیل به «بایدها» گردند. کتاب او درباره سواد فرهنگی به یکی از پرفروش های ایالات متحده بدل شد.

بنابر تعریف هیرش، سواد فرهنگی به معنای دارا بودن اطلاعات پایه است که به منظور زنده ماندن در دنیای مدرن مورد نیاز است. سواد فرهنگی در مفهوم جدید علاوه بر داشتن اطلاعات پایه برای بقا و رشد، شامل اطلاعات تخصصی نیز می شود. برابر این تعریف سواد فرهنگی به معنای هنرمندن شدن فرد نیست بلکه به معنای هنرشناس شدن اوست. یک استاد ادبیات ممکن است خوب شعر نگوید اما لزوما باید شعر را خوب بشناسد. در واقع او شعرشناس است نه شاعر.


در یک جامعه ی چند فرهنگی سواد فرهنگی به معنی تسامح، تساهل، مدارای بیشتر، درک و دیالوگ آزاد بین هویت های اجتماعی، قومی و مذهبی مختلف و احترام به عقاید دیگران و پذیرش تفاوت های فردی است. سواد فرهنگی شناخت یک فرد از پیشینه و تاریخ جامعه خود و جامعه جهانی، جغرافیای خود و جغرافیای جهانی، شناخت انواع گفتمان ها، انواع سرمایه ها، ارزش های فرهنگی موجود، مناسبات اجتماعی و شناخت نشانه های فرهنگی و واکنش بایسته و شایسته به آن است. برای فرد دارای سواد فرهنگی نشانه هایی مانند هشدارهای زیست میطی در محیط پیرامون صرفا یک تصویر خاموش نیست، بلکه هشداری برای تنظیم رفتارهای فرد با محیط است.

در جامعه مبتنی بر دانائی باید برای سواد فرهنگی افراد جامعه هزینه نمود. چرا که شهروندان دارای سواد فرهنگی  جنگل ها را نگهداری می نمایند، آب ها را آلوده نمی کنند، خشونت های فردی و اجتماعی را کاهش می دهند. راه های گفت و گو و ارتباط با همدیگر را بهتر پیدا می کنند و ...

مزایای تقویت سواد فرهنگی در کودکان و نوجوانان:

سواد فرهنگی، کمک می کند تا کودکان با همسالان خود روابط عمیق تر و معنادار تری برقرار کنند و به آنها کمک می کند تا درباره دنیای پیرامون خود بهتر آموزش ببینند. همچنین به آماده سازی آنها برای دنیای واقعی کمک می کند تا  کار مشترک با افراد مختلف از فرهنگ های مختلف برایشان عادی باشد. این امر به ویژه در مورد فناوری جهانی، صادق است. مردم به دلایل مختلف اجتماعی و کاری مختلفی از سراسر دنیا با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. اگر سواد فرهنگی به درستی به دانش آموزان آموزش داده نشود، نه تنها ناراحت کننده است بلکه یک تراژدی برای آموزش اجتماعی است، که هر روز در تعامل با همسالان خود قرار می گیرند و بسیار از آنها می آموزند.

کارهایی که می توان برای تقویت سواد فرهنگی کودکان انجام داد:

  • خواندن کتابهایی که در داستان هایشان تفاوت های فرهنگی را متذکر می شوند. آموزش به دانش آموزان از طریق کتاب ها اغلب بسیار مؤثر است زیرا چیزی است که با آان راحت هستند و به طور طبیعی با آن ارتباط برقرار می کنند.
  • تعریف پروژه هایی در مورد تحقیق در مورد فرهنگ ها، قومیت ها یا نژادهای مختلف بصورت گروهی یا انفرادی. تهیه کتابچه، نمایش یا سخنرانی در مورد اصلیت خود یا والدینشان، زبان یا لهجه های خاص. آیین و سنت های مربوط به منطقه ای که آمده اند.
  • برگزاری رویدادها، مانند روز ملل یا روز قومیت ها و . . . آوردن غذاهای بومی، صنایع دستی، رقص های آیینی نقاط مختلف.
  • فناوری، مانند اسکایپ، فیس بوک، موتورهای جستجوی اینترنتی، بازی ها، از همه اینها می توان برای تعامل با افراد در سراسر کشور و سراسر جهان یا تحقیق در مورد آنها استفاده کرد. آنها همچنین کاربر پسند هستند و راهی برای دانش آموزان فراهم می کنند تا واقعاً ببینند که چه چیزی یاد می گیرند و ارتباط اجتماعی با آن برقرار می کنند. دانستن چگونگی جستجو و یافتن اطلاعات در اینترنت فقط یک مهارت خوب نیست بلکه به آنها کمک می کند تا درگیر شوند و بازی ها به آنها کمک می کند تا از روند یادگیری لذت ببرند.