کودکان وقتی از همان ابتدای زندگی در معرض زبان یا اصوات مختلف قرار می گیرند، به راحتی آن را جذب می کنند. همه چیز برایشان جدید است و میل به یادگیری، شدید. بنابراین غنی سازی محیط با منابع مناسب و درست، بسیار به توانمندی آنها در بزرگسالی کمک می کند. بنابراین، وقتی از ابتدا گوششان با انگلیسی آشنا است، حالا بوسیله موزیک، کارتون یا صحبت والدین، بعدها با شروع آموزش های رسمی، با آن مانند یک چیز جدید برخورد نمی کنند و برایشان عادی است. در حالیکه کودکانی که اصلا آشنایی ندارند، به دلیل جدید بودن کلمات و عدم فهم آن ها و سختی در بیان و . . . ممکن است، در برابر یادگیری مقاومت نشان دهند. مثلا کودکان 6 سال به بالا که دائم فیلم یا کارتون فارسی دیده اند. حال اگر یکدفعه برایشان کارتون انگلیسی بگذارید، قطعا تقاضای فارسی آن را خواهند داشت. چه باید کرد؟

توجه داشته باشید که آموزش ها تا 6 سالگی کاملا غیرمستقیم است. برای هر کاری از هرگونه آموزش مستقیم خودداری کنید. همه چیز با بازی، فان و جذاب. همچنین همه چیز به تدریج و کم کم. شما نمی توانید کودک را مانند کلاس درس نشانده و  حجم زیادی از اطلاعات را در یک یا دو ساعت به خورد او بدهید. حتی همین اطلاعات اندک و تدریجی را باید بارها تکرار کنید تا برایش کاملا جابیفتد. هیچ کودکی یکدفعه شروع به راه رفتن نمی کند. پس رمز موفقیت در یادگیری هر مهارتی در کودک، آهستگی و پیوستگی آن است با منایع مناسب سن و معتبر.

برای شکستن مقاومت نیز باید، موضوع برای کودک جذابیت داشته باشد. باید آن را به بازی و فان تبدیل کنید. اگر حاضر نیست کارتون به زبان انگلیسی ببیند، آهنگ های کارتون مورد علاقه اش را بگذارید و با هم بازی کنید. خیلی کم کم برخی کلمات را به انگلیسی بیان کنید. اگر سن کودکتان اجازه می دهد، از بازی های کامپیوتری ساده و جذاب البته انگلیسی استفاده کنید. اگر به کلاس زبان می فرستید، کلاسی انتخاب کنید که جذاب و فان باشد. در درجه اول رفتار درست با کودکتان داشته باشند. مهم برقراری ارتباط و ایجاد مبل به بادگیری زبان است نه خود انگلیسی صرفا.

در نهایت، ممکن است کودکی علاقه ای به زبان آموزی نداشته باشد. شاید به انگلیسی علاقه نداشته باشد، در حالیکه زبان دیگری را به راحتی یاد بگیرند. مطمئن باشید کودک شما بی استعداد نیست. حتی اگر علاقه نداشته باشد، به محض اینکه نیاز آن را احساس کند که قطعا در طول زندگی احساس خواهد کرد، هرجور شده انگلیسی را یاد خواهد گرفت.

همه این مواردی که گفته شد، تنها به این منظور است که زبان انگلیسی در قرن حاضر، ضرورتی مانند زبان مادری است. هرچه کودک شما زودتر و بهتر با آن آشنا باشد، از امکانات بیشتری برخوردار خواهد بود و شانس موفقیت بیشتری خواهد داشت.

در پست بعدی در مورد مهارت کامپیوتر صحبت خواهم کرد.